Reclami e inadempimenti ABF/ACF

We encourage you to use these contact details only in the event that you want to file a complaint. If you have any questions about our services or need technical assistance, please contact our Customer Service, available 24 hours a day, at the toll-free number 800 17 26 39. If you are a customer, we recommend that you contact us simply and securely via the "My messages" section of the BBVA App. You can also contact us via our email address servizioclienti@bbva.it.

How can I make a complaint?

The possible ways to submit a complaint to the Bank are:

  • send a letter to the address: Corso Giacomo Matteotti 10, 20121 – Milan;
  • send an e-mail to the address: reclami@bbva.it;
  • send a certified e-mail message to the address: reclami@pec.bbva.it;
  • through the section "My messages" in the BBVA App.

 

What are the response times?

  • 60 giorni ai reclami relativi ad operazioni e servizi bancari e finanziari;
  • 60 giorni ai reclami relativi ai servizi di investimento;
  • 15 giorni lavorativi ai reclami relativi a servizi di pagamento. In the latter case, if, in exceptional situations, the Bank is unable to respond to the complaint within 15 working days, it will send the customer a non-decisive reply indicating the reasons for the delay, specifying the period within which the customer will receive a definitive answer, which will not exceed 35 working days.

Who can I contact if I am dissatisfied with the outcome of a complaint?

If unsatisfied with the outcome after submitting a complaint or if a response has not been received from the Bank within the terms referred to in the previous Q&A, the customer can contact:

Con riferimento ai servizi bancari e finanziari e/o servizi di pagamento:

  • the Financial Banking Arbitrator (ABF).  Per sapere come rivolgersi all’ABF e l’ambito della sua competenza si può consultare il sito www.arbitrobancariofinanziario.it, richiedere informazioni presso le Filiali della Banca d’Italia, oppure chiedere alla Banca;
  • the Banking and Financial Conciliator – Association for the solution of banking, financial, and corporate disputes – ADR, Registered under no. 3 of the Register kept by the Ministry of Justice; the Regulations of the Banking and Financial Conciliator can be consulted on the website www.conciliatorebancario.it or requested from the Bank;
  • another specialized body registered in the appropriate register kept by the Ministry of Justice. A list of mediating bodies is available on the website www.giustizia.it.

Con riferimento ai servizi di investimento:

  • all’Arbitro per le Controversie Finanziarie (ACF), relativamente obblighi di diligenza, correttezza,
    informazione e trasparenza posti a carico della Banca nei suoi confronti. Il diritto di ricorrere all’ACF non può costituire oggetto di rinuncia da parte dell’investitore ed è sempre esercitabile, anche qualora i contratti contengano clausole di devoluzione delle controversie ad altri organismi di risoluzione extragiudiziale. Per maggiori informazioni sull’ACF può consultare www.acf.consob.it;
  • another specialized body registered in the appropriate register kept by the Ministry of Justice. L’elenco degli organismi di mediazione è disponibile sul sito www.giustizia.it.

Inadempimenti decisioni ABF/ACF

La Banca non ha dato esecuzione alle seguenti decisioni assunte dall’Arbitro Bancario Finanziario, non condividendo le motivazioni a sostegno delle stesse e ritenendo, al contrario sussistenti valide argomentazioni giuridiche a sostegno di una pronuncia di merito di segno opposto:

  • Decisione n. 0009801 del 11/10/2023,.

Le decisioni sono consultabili nell’apposita sezione del sito www.arbitrobancariofinanziario.it.   

BBVA produces and publishes a report on its complaints management activity annually.