Reclami e inadempimenti ABF/ACF

We encourage you to use these contact details only in the event that you want to file a complaint. If you have any questions about our services or need technical assistance, please contact our Customer Service, available 24 hours a day, at the toll-free number 800 17 26 39. If you are a customer, we recommend that you contact us simply and securely via the "My messages" section of the BBVA App. You can also contact us via our email address servizioclienti@bbva.it.

How can I make a complaint?

The possible ways to submit a complaint to the Bank are:

  • send a letter to the address: Corso Giacomo Matteotti 10, 20121 – Milan;
  • send an e-mail to the address: reclami@bbva.it;
  • send a certified e-mail message to the address: reclami@pec.bbva.it;
  • through the section "My messages" in the BBVA App.

 

What are the response times?

  • 60 giorni ai reclami relativi ad operazioni e servizi bancari e finanziari;
  • 60 giorni ai reclami relativi ai servizi di investimento;
  • 15 giorni lavorativi ai reclami relativi a servizi di pagamento. In the latter case, if, in exceptional situations, the Bank is unable to respond to the complaint within 15 working days, it will send the customer a non-decisive reply indicating the reasons for the delay, specifying the period within which the customer will receive a definitive answer, which will not exceed 35 working days.

Who can I contact if I am dissatisfied with the outcome of a complaint?

If unsatisfied with the outcome after submitting a complaint or if a response has not been received from the Bank within the terms referred to in the previous Q&A, the customer can contact:

Con riferimento ai servizi bancari e finanziari e/o servizi di pagamento:

  • the Financial Banking Arbitrator (ABF).  To find out how to contact the ABF and the scope of its competence, you can consult the website www.arbitrobancariofinanziario.it, request information from the branches of the Bank of Italy, or ask the Bank;
  • the Banking and Financial Conciliator – Association for the solution of banking, financial, and corporate disputes – ADR, Registered under no. 3 of the Register kept by the Ministry of Justice; the Regulations of the Banking and Financial Conciliator can be consulted on the website www.conciliatorebancario.it or requested from the Bank;
  • another specialized body registered in the appropriate register kept by the Ministry of Justice. A list of mediating bodies is available on the website www.giustizia.it.

Con riferimento ai servizi di investimento:

  • all’Arbitro per le Controversie Finanziarie (ACF), relativamente obblighi di diligenza, correttezza,
    informazione e trasparenza posti a carico della Banca nei suoi confronti. Il diritto di ricorrere all’ACF non può costituire oggetto di rinuncia da parte dell’investitore ed è sempre esercitabile, anche qualora i contratti contengano clausole di devoluzione delle controversie ad altri organismi di risoluzione extragiudiziale. Per maggiori informazioni sull’ACF può consultare www.acf.consob.it;
  • another specialized body registered in the appropriate register kept by the Ministry of Justice. L’elenco degli organismi di mediazione è disponibile sul sito www.giustizia.it.

Inadempimenti decisioni ABF/ACF

La Banca non ha dato esecuzione alle seguenti decisioni assunte dall’Arbitro Bancario Finanziario, non condividendo le motivazioni a sostegno delle stesse e ritenendo, al contrario sussistenti valide argomentazioni giuridiche a sostegno di una pronuncia di merito di segno opposto:

  • Decisione n. 0009801 del 11/10/2023,.

Le decisioni sono consultabili nell’apposita sezione del sito www.arbitrobancariofinanziario.it.   

BBVA produces and publishes a report on its complaints management activity annually.